czytelnia / marketing / nauka

Jesteś leadem. O co chodzi i jak z tym żyć? Darmowy ebook w środku!

Lead to jeden z podstawowych terminów marketingowych wyjadaczy, dlatego warto wiedzieć czym są leady i co można z nimi robić. Nie będę się jednak rozpisywać na ten temat w szczegółach, bo zrobiłam to gdzie indziej – napisałam obszernego (prawie 70 stron) ebooka o leadach. Link do pobrania go za darmo jest na dole artykułu.

 

Co to jest lead?

Można podejść do tematu filozoficznie i powiedzieć, że każdy lead jest człowiekiem, ale nie każdy człowiek jest leadem. Choć większość jest.

Lead generation

W największym skrócie lead to ktoś mniej lub bardziej zainteresowany zakupem produktu lub usługi. Skąd to wiadomo? Bo zostawił swoje dane. Wszystko jedno jakie! Może to być tylko adres e-mail potrzebny do zapisu na newsletter. Albo podany po to, żeby dostać informację o dostępności produktu. Czasami jest to imię oraz e-mail. A bywają i rozbudowane formularze, wymagające podania nazwy stanowiska, firmy, jej budżetu itp. Generowaniu leadów (z angielskiego lead generation) służą też ankiety, quizy, karty lojalnościowe i dawanie czegoś za darmo, np. kodu rabatowego albo porady w zamian za podanie jakichkolwiek danych.

Lead nurturing

Oczywiście nie każdy, kto zostawi dane, wróci do tego miejsca i cokolwiek kupi. Często jest jedynie zainteresowany treściami z tej strony i nie ma najmniejszego zamiaru korzystać z oferowanych na niej usług. Jest to tzw. zimny lead. Można go jednak próbować ogrzać, by stał się leadem gorącym i na końcu klientem. Temu służą działania lead nurturing, takie jak newslettery edukacyjne, darmowe wersje demonstracyjne, webinary, rabaty, kampanie w mediach społecznościowych. Bardzo szczegółowo opisałam to w ebooku.

Lead management

Leadami można też zarządzać, o czym również szerzej w ebooku. W wielu firmach pozyskiwaniem leadów zajmuje się dział marketingu, a następne etapy należą do działu sprzedaży. Wydaje się to logiczne, ale nie zawsze jest efektywne, szczególnie w dobie internetu i nowych mediów. Czasem dział marketingu działa świetnie i dostarcza leadów, których dział sprzedaży nie jest w stanie „przerobić”. Efekt? Sfrustrowani klienci, którzy chcą szybko skontaktować się ze sprzedawcą i kupić produkt. Albo odwrotnie. W firmie pracują doskonali sprzedawcy, ale leady dostarczane przez dział marketingu są do niczego – przypadkowe, zupełnie niezainteresowane zakupem albo wręcz fake’owe. Poza tym nie każdy szuka kontaktu ze sprzedawcą, czasem wręcz przeciwnie – woli na spokojnie poczytać opinie o produkcie, porównać ceny, zastanowić się, zapolować na okazję. Żeby dotrzeć do takich klientów (a jest ich bardzo dużo) potrzebne są narzędzia do automatyzacji marketingu i tak się składa, że Synerise, firma w której pracuję, ma w swojej ofercie najbardziej zaawansowane z nich.

 

Link do ebooka (na razie tylko po angielsku) jest poniżej. Tak, prosimy o podanie maila i staniesz się leadem 🙂 Ale spokojnie, nie wysyłamy spamu, w ogóle mało wysyłamy i można się w każdej chwili wypisać. Bo o to chodzi w nowoczesnym marketingu, żeby znaleźć ludzi, którzy już potrzebują takiego produktu lub usługi, a nie wciskać na siłę oferty tym, którzy ich nie chcą.

 

Synerise: The Ultimate Gude to Leads okładka

Pobierz ebooka: https://synerise.com/ebooks/ultimate-guide-leads/