praca / startupy

Community Manager: Opis stanowiska

Co robi Community Manager?

Nazwa stanowiska nie ma polskiego odpowiednika, ale z angielskiej można się łatwo domyślić, że chodzi o kogoś, kto zarządza społecznością. W domyśle wirtualną.

W teorii istnieje rozróżnienie między community managerem a specjalistą od mediów społecznościowych (social media specialist, social media manager, social media ninja, nazwy stanowisk mogą być różne), który tworzy posty publikowane w nich, a także kontaktuje się z klientami bądź użytkownikami. Pomaga im, odpowiada na pytania, gasi pożary, zachęca do polubień i udostępniania, ale robi to zawsze w imieniu marki. Kiedy piszemy na Facebooku wiadomość z pretensjami do banku, odpisuje nam nie człowiek z imienia i nazwiska, tylko ktoś “ukrywający się” za nazwą banku.

Community manager jest twarzą marki, ale wypowiada się w swoim imieniu. Może to być administrator na forum, animator w portalu społecznościowym, organizator eventu, opiekun użytkowników bezpośrednio w serwisie. Może używać mediów społecznościowych, ale jako narzędzia do swoich działań. W każdej firmie ta rola jest zdefiniowana nieco inaczej.

W praktyce ta różnica się coraz bardziej zaciera i większość ofert pracy na stanowisko community managera dotyczy obsługi mediów społecznościowych. W tym artykule skupiam się na klasycznym community managemencie, o social media ninjach będzie osobno później.

community manager

Jak zostać community managerem?

Próg wejścia do zawodu jest w tym sensie niski, że nie jest konieczne żadne konkretne kierunkowe wykształcenie. Nie ma studiów, nawet podyplomowych, przygotowujących community managerów. Co jakiś czas pojawiają się kursy i warsztaty i nie mówię, że nie warto w nich uczestniczyć (sama bardzo lubię kursy i ciągle na jakieś chodzę), ale każda społeczność jest inna i wiedza wyniesiona z konkretnego warsztatu może być zupełnie nieadekwatna do tego, z czym będziesz mieć później do czynienia. Myślę, że najbardziej może się przydać wiedza z psychologii, bo community manager musi często zarządzać, motywować, scalać jednostki w grupę, rozwiązywać konflikty, itp. Liczy się jednak przede wszystkim doświadczenie, które na szczęście można stosunkowo łatwo zdobyć jako moderator na forum, administrator grupy na facebooku, czy specjalista od mediów społecznościowych. No i szczęście, bo ofert pracy w zawodzie nie ma zbyt dużo, a konkurencja ogromna, bo praca wydaje się być przyjemna i satysfakcjonująca.

Sama pracowałam jako community manager (w klasycznym rozumieniu, moja społeczność nie była zbyt aktywna w mediach społecznościowych) przez półtora roku w Brainly i wspominam ten czas z dużym sentymentem.

 

Dla kogo?

Jeśli Twoje życie towarzyskie istnieje głównie w internecie. Teraz prawie wszyscy mają Facebooka, ale jeśli pamiętasz co to mailowe grupy dyskusyjne, Myspace, Epuls, czy Grono i byłes/aś tam aktywny/a, jeśli siedziałeś/aś na IRC-u kiedy inni wychodzili na miasto; masz nabite tysiące postów na oldschoolowych forach o zespołach, samochodach, sporcie, czy kosmetykach, a jeszcze lepiej jeśli byłeś/aś tam moderatorem, to na pewno masz smykałkę i sobie poradzisz.

Jeśli tak zwyczajnie, po prostu, lubisz ludzi i pracę z ludźmi.

Jeśli znasz języki obce. Bez angielskiego może być trudno, inne są zawsze dodatkową zaletą.

 

To może nie być zawód dla Ciebie (choć nie bierz tego w 100% na serio) jeśli:

Nie lubisz rozmawiać z obcymi ludźmi, nawet (a może szczególnie) w pisemnej formie. Albo jeśli nigdy nie byłeś/aś aktywnym użytkownikiem żadnego forum, grupy dyskusyjnej, czy starszych mediów społecznościowych zanim to się stało tak powszechne. Nie znaczy to, że sobie nie poradzisz, ale prawdopodobnie trudniej będzie Ci znaleźć pracę i trudno powiedzieć, czy to polubisz.

Jeśli masz podejście, że jak pracujesz od 9 do 17 to ani chwili dłużej, a weekendy są święte. Internet nie zna wieczorów, weekendów i świąt, wręcz przeciwnie – wtedy ludzie mają więcej czasu i spędzają go w sieci. Nie jest to więc praca, która zawsze może poczekać. Jeśli trafi się społeczność w Ameryce lub w Azji – dojdą różnice czasowe i praca w dziwnych godzinach.

Wady zawodu są takie, jak w każdej pracy z ludźmi i bardzo dużo zależy od tego, jak do niej podchodzimy. Przez to, że praca ta nie wymaga też zazwyczaj specjalistycznej wiedzy, takiego specjalistę można stosunkowo łatwo zastąpić nowym i zarobki nie należą do najwyższych w branży. Ale podkreślam – zazwyczaj – bo są organizacje, w których jest zupełnie inaczej.

Praca community managera

Jakie firmy (polskie i zagraniczne) zatrudniają community managerów?

Brainly

Estimote

Fru.pl

Techland

CD Project

Duckie Deck

Electronic Arts (EA)

Hub:raum

Uber

Gazeta Wyborcza

Credit Suisse

Google

Brand24

Yelp

BlaBlaCar

F&F

H&M

Samsung Electronics

I wiele innych.

 

Jesteś community managerem? Napisz w komentarzu co w swojej pracy lubisz najbardziej, a co nie daje Ci żyć.

  • Marta

    Byłam Community Managerem i faktycznie, praca ta nie ma swoich widełek godzinowych, bo jest się nim zawsze. Natomiast moja praca wychodziła poza ramy Internetu, ponieważ angażowałam społeczność również offline, a poruszałam się w branży beauty 🙂

    • To jeszcze lepiej, wszechstronne praca ze społecznością jest szczególnie cenna 🙂

  • Tak myślę, że więcej firm powinno mieć takich managerów, pod warunkiem, że będą naprawdę dobrzy, Głównie chodzi mi o rozwiązywanie konfliktów, reakcje na negatywne recenzje itp. Ostatnio zajmowałam się tematem, gdzie firma strzeliła sobie kompletnie w kolano publikując post na Fb, który w ogóle nie powinien mieć miejsca, a brak reakcji na falę krytyki od użytkowników jeszcze pogłębił to. W takich chwilach zastanawiam się kto w ogóle sprawia nadzór nad stroną firmy na fb – manager, czy może recepcjonista? Taki community manager przydałby się, bo niemal każdego dnia widzę jak te facebookowe profile zamiast zachęcać klientów wręcz zniechęcają do skorzystania z usług.

    • Całkowicie się zgadzam 🙂 To bardzo potrzebny zawód, niestety dużo firm tnie koszty albo ich właściciele uważają, że sami ogarną to dobrze i niestety nie zawsze im się udaje.