czytelnia / marketing / nauka / praca / recenzje / startupy

Książki o marketingu internetowym

Marketing internetowy to taka branża, na temat której ogrom wiedzy, często darmowej, znajduje się w internecie. Blogi, kursy MOOC, webinary, ebooki… Informacji jest raczej nadmiar niż niedobór. A jednak co książki to książki. Dobrze mieć i do nich zaglądać, nie tylko pokazywać półkę znajomym z branży 😉 Owszem, niektóre tematy deaktualizują się bardzo szybko. Mam na regale kupione kilka lat temu książki o SEO, z których lepiej się teraz nie uczyć. Ale są pozycje, które dadzą solidne podstawy, a te są zazwyczaj aktualne bardzo długo. Wiele z nich ukazało się jako ebooki, więc jeśli nakład jest wyczerpany to dalej można je dostać.

To subiektywna lista książek o marketingu internetowym, które mam i czytałam, przeważnie po przeczytaniu pozytywnych recenzji w innych miejscach. Wpis nie powstał we współpracy z żadnym wydawnictwem.

Książki o marketingu internetowym

Podstawy, czyli najlepsze książki o marketingu

E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy pod redakcją Jarosława Królewskiego i Pawła Sali, PWN 2016

Podręcznik, który każdemu da solidne teoretyczne podstawy. Na ponad 500 stronach można przeczytać o mediach społecznościowych, e-commerce, marketingu mobilnym, copywritingu i content marketingu, badaniach i monitoringu, a także o nanowocześniejszych rozwiązaniach omnichannel, proximity marketing i marketing automation, a nawet o ważnych aspektach prawnych. Książka mocno pokrywa sie z programem studiów podyplomowych Marketing Internetowy na AGH, a przynajmniej pokrywała się kiedy je kończyłam. Wśród autorów rozdziałów są sama znane nazwiska w branży, między innymi Paweł Tkaczyk, Barbara Stawarz, Dominik Kaznowski, Grzegorz Błażewicz. Warto mieć, warto przeczytać, często do niej wracam.

E-marketing w praktyce. Strategie skutecznej promocji online, Artur Machorowski, Edgard 2013

Kupiłam tę książkę chwilę temu, nie wiedziałam wtedy zbyt wiele o marketingu internetowym. I tylko zupełnym początkującym mogłabym ją polecić. Pokazuje co można robić, ale bez wnikania w szczegóły. Trudno tego jednak oczekiwać od książki, która ma 200 stron.

 

Książki o content marketingu i copywritingu

Wiem, że content is king to już trochę wyświechtany slogan, ale skuteczne treści to wciąż podstawy podstaw.

Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów, Barbara Stawarz, PWN 2015

Nie jest to cegła, bo ma nieco ponad 140 stron, ale takie książki lubię najbardziej. Konkretne, bez lania wody, z których od razu można się czegoś nauczyć. Jest odrobina teorii, budowanie person, webwriting, czyli pisanie tekstów do internetu, budowanie strategii, narzędzia content marketingowe (w tym osobny rozdział o blogu firmowym), dystrybucja treści, a nawet rozdział o content marketingu skierowanym do kobiet. PWN wydał serię bardzo dobrych książek z dziedziny e-marketingu i ta jest już drugą na mojej liście.

Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów do Internetu, Joanna Wrycza-Bekier, Helion, 2010

Do tej niepozornej książki mam duży sentyment, bo dostałam ją w prezencie na samym początku mojej zawodowej drogi. Ale oczywiście nie to jest powodem pozytywnej recenzji. Po prostu bardzo konkretnie pokazuje, jak pisać teksty, które będą opublikowane w internecie i dlaczego jest to takie ważne, żeby nie pisać tak jak do druku. Zostało to omówione na konkretnych przykładach, między innymi tekstów reklamowych, perswazyjnych emaili, komunikatów prasowych i tekstów, które polubi Google. Książka ma już 7 lat, ale to nie ma znaczenia – takie treści bardzo długo pozostają aktualne.

Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy, Joanna Wrycza-Bekier, Helion 2014

To pozycja skierowana bardziej do copywriterów niż content marketingowców. Znowu na konkretnych przykładach, ale głównie z literatury pięknej, autorka pokazuje jak pisać, żeby inni chcieli czytać. Nieważne, czy będzie to wpis na blogu firmowym czy powieść. Opatrzona przykładami, które łatwo zapamiętać. Najbardziej sposobało mi się porównanie podmiotu i orzeczenia jako króla i królowej zdania, z konkluzją, że nie powinni być daleko od siebie, bo wtedy i w królestwie jest źle i w zdaniu. Staram się pilnować i stosować. Takich przykładów jest więcej i nie bez powodu ta książka jest rzadko pomijana w zestawieniach wartościowych książek z dziedziny copywritingu.

 

Książki o marketingu w startupach

Marketing w startupach jest o tyle specyficzny, że rzadko łączy się z dużymi budżetami, zazwyczaj startupy nie mają na niego żadnego budżetu. Dlatego tym bardziej liczy się pomysłowość i nowatorskie podejście, czyli growth hacking.

Growth Hacker Marketing, Ryan Holiday, Helion, 2015

Tę książkę już recenzowałam, dlatego nie będę się powtarzać, zapraszam tutaj: http://www.weareonline.pl/growth-hacker-marketing-recenzja/

Growth Hacker Marketing - książka

Rework, Jason Fried & David Heinemeier Hansson, Helion, 2010

To jedna z moich ulubionych książek branżowych, dała mi bardzo dużo do myślenia, mimo że nie mam własnej firmy. Ale jeśli (kiedy?) będę ją zakładać to z pewnością przeczytam ją jeszcze raz. Napisana przez załozycieli Basecampa opisuje ich drogę do sukcesu, którego miało nie być – bo szli oni pod prąd, wierzyli intuicji i nie robili tego, co wszyscy.

Zero to One, Peter Thiel, MT Biznes 2015

Kiedyś w innym wpisie pisałam chyba, że kiedy normalni ludzie kupują na lotniskach perfumy i alkohol to ja poluję na księgarnie. I z jednej podróży wróciłam z Zero to One. Powinien ją przeczytać każdy, kto marzy o założeniu firmy/startupu albo to marzenie już realizuje. A także każdy growth hacker. To przede wszystkim książka o innowacyjności. W ogromnym skrócie, Thiel przestrzega tych, którzy chcą zakładać kolejny biznes w dziedzinie, w której jest już ogromna konkurencja. Największy potencjał jest tam, gdzie jeszcze zostało dużo do zagospodarowania. A facet zna się na rzeczy, bo zakładał PayPala i inwestował (wcześnie) w Facebooka i SpaceX.

 

Książki o Google Analytics i Google Adwords

W tym temacie nie siedzę na razie głęboko, dlatego mogę polecić książki dla początkujących, które pomogą zacząć albo usystematyzują wiedzę.

AdWords 360. Katalog skutecznych kampanii, Paulina Wiktorska, Onepress 2015

Jak sam tytuł wskazuje jest to zbiór case studies, którymi można się zainspirować przed zaprojektowaniem swojej kampanii. Nie nauczysz się z niej jak zacząć, ale to świetna książka jako uzupełnienie biblioteczki.

Google Analytics dla marketingowców, Martyna Zastrożna, Helion 2013

Nie jest to najnowsza pozycja, a w ciągu tych kilku lat w Google Analytics zaszło sporo zmian, ale to nic. W książce są bardzo dobrze wytłumaczone podstawy, dzięki którym każdy początkujący wyciągnie z tego najważniejszego marketingowego narzędzia wystarczająco dużo. To chyba najczęściej polecana książka o Google Analytics i nie bez powodu. Jest zwięzła i konkretna.

 

Książki o marketingu mobilnym

A właściwie książka, bo czytałam jedną:

Jak zarabiać na aplikacjach i grach mobilnych, Piotr Stalewski, Helion 2012

Tę krótką książkę kupiłam kiedy potrzebowałam szybko poznać możliwości i sposoby promowania aplikacji mobilnych. To, czego się dowiedziałam (a było tego sporo) od razu wykorzystałam w praktyce. Mogę więc polecić komuś zupełnie zielonemu w temacie. Bardziej zaawansowani raczej nie dowiedzą się niczego nowego.

 

Moje książki o marketingu internetowym to lista subiektywna i na pewno nie zamknięta. Już doszło mi kilka pozycji, których jeszcze nie czytałam, dlatego nie opisałam ich tutaj. To między innymi Metoda Lean Startup, Siła nawyku i Nowy PR. Jak internet zmienił public relations. Książek nigdy za wiele, więc na pewno w niedalekiej przyszłości będzie ich przybywać. A może polecisz mi coś, czego nie ma na liście?